Jesteś osobą młodą, a może z racji wieku nękają cię różne dolegliwości bólowe ze strony kręgosłupa? Tak naprawdę nie ma to znaczenia, ponieważ w dzisiejszym świecie na bóle kręgosłupa szyjnego uskarżają się już nie tylko osoby starsze. Wszystko to za sprawą rozwoju cywilizacji, która coraz częściej wymusza na nas spędzanie długich godzin w pracy przed komputerem, lub za kierownicą, a nastolatkowie coraz częściej godzinami mogą wpatrywać się w ekran smartfona. Wszystkie te czynności sprawiają, że szyja przez długi czas pozostaje w nienaturalnej dla siebie pozycji, co skutkuje różnymi dolegliwościami.

W ośrodkach fizjoterapii coraz częściej można spotkać ludzi w różnym wieku. Z jednej strony to zatrważający obraz, z drugiej dobra informacja, ponieważ chcą one podjąć leczenie i pozbyć się groźnych urazów. Kręgosłup szyjny to bowiem bardzo ważny element całego szkieletu, który odpowiada np. za równowagę czy dobre widzenie. Dobrze, aby ćwiczenia zalecone przez fizjoterapeutę lub lekarza można było bez przeszkód wykonywać w domu lub w biurze. Można podzielić je na kilka grup: ćwiczenia rozluźniające, wzmacniające, mobilizujące oraz rozciągające. Jak widać, wiele z nich ma nieco inne zadanie, więc ważne jest, aby zachować między nimi odpowiedni balans, a treningi pozwolą na uzyskanie naprawdę zadowalających rezultatów.

Bóle kręgosłupa i jego rehabilitacja

Rehabilitacja kręgosłupa szyjnego to dość prost ćwiczenia, które nie powinny sprawiać problemu żadnej osobie. Może się jedynie tak zdarzyć, że podczas rehabilitacji wystąpi ból w odcinku szyjnym. Wówczas jest to wyraźny znak od organizmu, że dane ćwiczenie powinno być zastąpione innym, lub wykonywaną z mniejszą intensywnością. Jeśli ten sygnał zostanie przez nas zignorowany, to w przyszłości może okazać się, że wyrządził on nam więcej szkody, niż pożytku.

Oprócz ćwiczeń, ważna jest również pozycja spania czy spędzania czasu przed komputerem lub za kierownicą. Trzeba co prawda włożyć trochę wysiłku w to, aby wyrobić w sobie właściwe nawyki i właściwą postawę, ale na pewno będzie to warte naszych starań.

W wyniku właściwej rehabilitacji kręgosłupa szyjnego dolegliwości bólowe ustępują lub zostają znacznie złagodzone. Mięśnie szyi, barków, ramion są systematycznie wzmacniane, dzięki czemu utrzymują głowę prosto. Regularne ćwiczenia rozluźniają również mięśnie, dzięki czemu nie dochodzi do napięć, które często są pierwszym źródłem problemu. Na efekt nie należy liczyć na pewno od razu. Często to bardzo długi proces, który w niektórych przypadkach trwa nawet przez lata.