Spośród wielu chorób, niektóre z nich powodują nie tylko konsekwencje fizyczne, ale równie mocno wpływają również na psychikę człowieka. Zwykle takimi chorobami są choroby nowotworowe i mimo że obecnie wiele z nich jest w pełni uleczalnych, to nadal potrafią siać spustoszenie nie tylko w organizmie, ale również negatywnie oddziałują na psychikę. Dla kobiet takimi chorobami jest z pewnością rak piersi oraz narządów płciowych, a zabiegiem który najbardziej odciska swe piętno na kobiecie jest mastektomia. Choć zabieg jest trudny, odpowiednia rehabilitacja po mastektomii powinna zniwelować jego skutki fizyczne jak i psychiczne.

rehabilitacja po mastektomiiMastektomia to zabieg usunięcia chorej piersi, która w wyniku choroby nowotworowej powoduje szereg patologii w organizmie. Zdarza się, że podczas zabiegu usuwa się jedynie chorą część, ale niestety całość piersi, a nawet dwie. Wszystko zależy od rodzaju nowotworu oraz stadium. Bywa również, że wraz z piersią konieczne jest usunięcie również węzłów chłonnych po tej samej stronie. Liczne dolegliwości bólowe sprawiają, że rehabilitacja po mastektomii to konieczność dla każdej kobiety dotkniętej tą chorobą. Dzieje się tak, ponieważ po operacji zostają usunięte ważne narządy, bez których tak naprawdę trzeba zacząć żyć na nowo oraz nauczyć się przystosowania do nowej sytuacji. Dla wielu kobiet jest to ogromny ból nie tylko fizyczny, ale i psychiczny. Odpowiednia rehabilitacja po mastektomii eliminuje wiele powikłań występujących po operacji.

Rehabilitacja po mastektomii – pozytywne oddziaływanie

Kobiety po mastektomii najczęściej uskarżają się na ból, ograniczoną ruchomość w stawach, ograniczone możliwości ruchu kończyn górnych, obrzęki, opuchliznę, zastój chłonki. Wszystko to sprawia, że codzienne funkcjonowanie staje się naprawdę trudne. Na szczęście powrót do formy można nieco usprawnić i przyspieszyć stosując na co dzień dopasowany program treningowy. Zaleca się, aby początkowo nad wszystkimi ćwiczeniami czuwał specjalista, który doradzi odpowiedni zestaw ćwiczeń. Jeśli opanujemy podstawy, takie ćwiczenia można wykonywać samodzielnie w domu, aby powrót do zdrowia był jak najszybszy. Ćwiczenia powinno wykonywać się każdego dnia po kilkanaście minut w zależności od możliwości naszego ciała. Dla jednej osoby możliwe będzie wykonanie kilkudziesięciu powtórzeń w ciągu dnia, innej natomiast już kilkanaście będzie sprawiało ogromny ból. Istotne jest, aby w chwili poczucia jakiegokolwiek bólu przerwać ćwiczenie. W przeciwnym razie może dojść do pogorszenia stanu zdrowia, a nawet uszkodzenia szwów.

Ważne, aby wszelką aktywność fizyczną dawkować sobie stopniowo, dopasowując ćwiczenia do wytrzymałości organizmu. Dopiero po pewnym czasie dodawajmy kolejne ćwiczenia lub wydłużajmy trwanie tych już wykonywanych.