Bóle pleców, które tak naprawdę zwiastują problemy z kręgosłupem, to zmora ludzkości w ujęciu globalnym. Szczególnie nieprawidłowości związane z narządami ruchu i poprawną postawą dotyczą społeczeństw cywilizowanych. Można powiedzieć, że im większy dorobek cywilizacyjny, tym częściej spotkać się można z plagą dolegliwości na tle kręgosłupa. Na całe szczęście wraz z dolegliwością postępują metody jej leczenia. Dziś odpowiednia rehabilitacja kręgosłupa lędźwiowego, odcinka szyjnego itd. skutecznie przywraca nas do pełni sprawności ruchowej.

Uwzględniając anatomię ludzkiego ciała, w medycynie i fizjoterapii rozwinęły się bardzo szczegółowe metody terapii. Jeśli chodzi o kręgosłup, inaczej będzie się postępować w przypadku zwyrodnień odcinka szyjnego, czy piersiowego. Jednak to rehabilitacja kręgosłupa lędźwiowego jest szczególnie istotna, ponieważ ok. 70% wszystkich dolegliwości dotyczy właśnie tego odcinka. Najbardziej powszechnymi są: tzw. lumbago, rwa kulszowa, oraz popularne korzonki. Jeśli nie posiadamy specjalistycznej wiedzy na temat fizjoterapii, z podobnym i schorzeniami najlepiej udać się w pierwszej kolejności do specjalisty, który prawidłowo zdiagnozuje problem. Będzie mógł również dobrać odpowiednią terapię oraz zalecić ćwiczenia wspomagające.

Jak wygląda ćwiczenia i rehabilitacja kręgosłupa lędźwiowego

rehabilitacja kręgosłupa lędźwiowegoTakie ćwiczenia z reguły nie powinny sprawiać wielu kłopotów nawet osobom, które prowadzą raczej mało aktywny styl życia. Nie są one zbyt wymagające, ponieważ w przeciwnym razie niewiele osób mogłoby w ogóle z nich korzystać – osoby z problemami kręgosłupa to raczej osoby starsze lub po wypadkach. W związku z tym każde ćwiczenie należy wykonywać powoli i robić tyle powtórzeń, na ile pozwala ciało. Nie ma sensu się przemęczać, ponieważ możemy wręcz doprowadzić do pogorszenia swojego stanu zdrowia. Ważniejsze zdecydowanie jest dokładne wykonywanie poszczególnych ćwiczeń, niż robienie tego w pośpiechu w myśl zasady „im więcej, tym lepiej”. Jeśli nie czujemy się na siłach, po każdym z nich można chwilę odpocząć zanim rozpoczniemy kolejną serię. Na początek zaleca się, aby cały zestaw ćwiczeń trwał mniej więcej 15 minut, później w miarę rosnącej dyspozycji można, a nawet powinno się ten czas stopniowo wydłużać. Jest na to kilka sposobów: zwiększenie liczby powtórzeń, dodanie nowego ćwiczenia lub jego urozmaicenie o jakieś dodatkowe elementy. Rehabilitacja kręgosłupa lędźwiowego poprzez samodzielne ćwiczenia w domu najczęściej wykonuje się w klęku lub na plecach. Wiele ciekawych porad wraz z instruktażem jak wykonywać poszczególne ćwiczenia najlepiej śledzić w filmach, gdzie zazwyczaj osoba zajmująca się rehabilitacją kręgosłupa pokazuje właściwe czynności.

Wzmacnianie partii mięśni wokół kręgosłupa powinny wykonywać nie tylko osoby, u których już pojawił się ten problem, ale również pozostałe osoby, aby móc uchronić się przed podobnymi dolegliwościami w przyszłości.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *